For students

Το άγχος και οι εξετάσεις

 

Τι προβλήματα δημιουργεί και πως να τα αντιμετωπίσετε. Προετοιμασία των παιδιών πριν από τις εξετάσεις, συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη από τους γονείς…
του: Γρηγόρη Βασιλειάδη
Ψυχολόγου – Ψυχοθεραπευτή, M.Sc., Ph.D.

Καθώς πλησιάζουν οι μέρες των εξετάσεων, μαθητές & γονείς εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επιτυχία και την πολυπόθητη θέση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Αυτές τις ημέρες το άγχος των παιδιών, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά «μασκαρεμένος» φόβος για ενδεχόμενη αποτυχία στις εξετάσεις, μεγαλώνει.

Βέβαια εκείνο που χρειάζεται να ξέρουμε και να θυμόμαστε καλά -υποψήφιοι/ ες & γονείς- είναι ότι, μέχρις ενός σημείου, το άγχος είναι φυσιολογικό και δημιουργικό.

Μας κινητοποιεί σε δύσκολες και προκλητικές φάσεις της ζωής μας να καταβάλουμε το μέγιστο των προσπαθειών μας προκειμένου να επιτύχουμε τον στόχο μας!

Το άγχος γίνεται επικίνδυνο και μπορεί να κάνει κακό, μόνο όταν δεν μπορούμε πια να το ελέγξουμε, γιατί τότε:

1. περιορίζει την πραγματικής μας ικανότητά για επίδοση και
2. μας κάνει να υποφέρουμε.

Το άγχος των εξετάσεων συνήθως συνδέεται με τον φόβο που νιώθουμε μήπως απογοητεύσουμε τους γονείς μας, ή ματαιώσουμε τις προσδοκίες που έχουμε από τον εαυτό μας.

Το άγχος κινητοποιείται από τις αρνητικές σκέψεις που εμείς κάνουμε, μεγαλώνει μέσα απ?αυτές και τελικά, στην χειρότερη περίπτωση, μπορεί να μας ακινητοποιήσει -όταν ξεφεύγει τελείως από τον έλεγχό μας- και να μας οδηγήσει να εγκαταλείψουμε την προσπάθειά μας.

Επίσης, μέσα από τις αρνητικές σκέψεις που κάνουμε όταν φοβόμαστε κάτι πολύ άθελά μας «προετοιμάζουμε» την αποτυχία, αφού ασυνείδητα σκεφτόμαστε και συμπεριφερόμαστε με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτύχουμε!

Συμπτώματα – Επιπτώσεις του έντονου άγχους:

Μείωση της επίδοσης:
Δυσκολία συγκέντρωσης, διανοητικό μπλοκάρισμα (μπλακ-άουτ), δυσκολία οργάνωσης των πληροφοριών,

Ψυχοσωματικά συμπτώματα
πονοκέφαλοι, κοιλόπονοι, ταχυκαρδία, εφίδρωση, συχνοουρία, τρέμουλο, ναυτία, μυϊκή υπερένταση, και  Click here to see the rest

Πώς θα γίνει η μελέτη ακόμα πιο αποδοτική

Κατάλληλο περιβάλλον:
-Οργανωμένο γραφείο.
-Σωστός φωτισμός.
-Επαρκής γραφική ύλη.
-Ρολόι, λεξικά, γραμματική.
-Εποπτικό υλικό (χάρτες, υδρόγειος σφαίρα, ταμπλώ)
-Ησυχία και ηρεμία .

Οργάνωση μελέτης:
-Γράφω το πρόγραμμα της επόμενης μέρας με όλες τις υποχρεώσεις (ξένες γλώσσες, κολυμβητήριο κλπ) σε ένα τετράδιο σπιτιού.
-Παρατηρώ τον διαθέσιμο χρόνο ανάμεσα στις εξωσχολικές δραστηριότητες.
-Σημειώνω τα απαιτούμενα κάθε μαθήματος.
-Οργανώνω το χρόνο μου, ώστε να ολοκληρώνεται το κάθε μάθημα.
-Σημειώνω τι δεν έχω καταλάβει καλά στο χώρο αποριών του τετραδίου σπιτιού.
-Ένα – ένα μάθημα που τελειώνει το τοποθετώ στην τσάντα

Χρονικά όρια
-Ο χρόνος μελέτης είναι καθορισμένος με αρχή και τέλος.
-Υποχρεωτικά ο μαθητής πρέπει να μείνει στο γραφείο του για κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα χωρίς άσκοπες μετακινήσεις.
-Η συγκέντρωση της προσοχής είναι το ζητούμενο.
-Ακολουθεί η αποτελεσματικότητα

Ιδέες για δημιουργικό διάβασμα:
-Ένα πολύχρωμο κουτί με νέες λέξεις.
-Ένας χάρτης με σημαιάκια από τόπους που έχουμε επισκεφτεί.
-Ένα λεύκωμα με φωτογραφίες, σχόλια, αστείες ιστορίες, παροιμίες, σκέψεις, εντυπώσεις από εκδρομές, γιορτές, φιλικές συγκεντρώσεις.
-Έργα ζωγραφικής, χειροτεχνίες.

Ποιοτική παρουσία γονέων:
-Δημιουργία σταθερότητας και ρουτίνας.
-Έμφαση στο μορφωτικό χαρακτήρα της μελέτης όχι στο καταναγκαστικό έργο.
-Ενθάρρυνση,στήριξη και υπομονή με όρια
-Μένουμε ήρεμοι , σοβαροί και διαθέσιμοι.
-Αποφεύγουμε τους θορύβους.
-Αν ξεκουραζόμαστε ,διαβάζουμε κάτι κι εμείς.

Είμαστε αυστηροί:
Στο απαραίτητο ωράριο ύπνου.
Στη σωστή διατροφή.
Στη διάκριση πότε παίζουμε και πότε διαβάζουμε.
Στην καθαρή γραφή και την διατήρηση τάξης στα τετράδια και βιβλία.
Στις ώρες απασχόλησης στον Η/Υ.

Είμαστε διαθέσιμοι:
Στην ανάγνωση καλών λογοτεχνικών βιβλίων και σε επισκέψεις μουσείων.
Στην συμμετοχή μας σε επιτραπέζια παιχνίδια εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
Στην εκμάθηση επεξεργασίας κειμένου, εκτύπωσης, εύρεσης πληροφοριών από ασφαλείς πηγές.
Στην απασχόληση με νέα αθλήματα και νέα ενδιαφέροντα.

 

ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ

Σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στη διεύθυνση http://www.buzzle.com/articles/how-to-concentrate.html διαβάσαμε για έξυπνους τρόπους με τους οποίους μπορεί κανείς να μείνει συγκεντρωμένος σε μια εργασία, χωρίς να αποσπάται η προσοχή του. Αυτοί οι τρόποι, με λίγα λόγια, είναι:

1. Έχετε το γραφείο σας τακτοποιημένο. Χωρίς ένα τεράστιο σωρό χαρτιών και διάφορα βιβλία διασκορπισμένα τριγύρω, το γραφείο μοιάζει να μας φωνάζει: Ώρα για δουλειά!

2. Κλείστε τη πόρτα του δωματίου σας και κυρίως το κινητό σας (ή τουλάχιστον ρυθμίστε το στο αθόρυβο). Έτσι, θα αποφύγετε πολλούς πειρασμούς!

3. Κλείστε τη τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή τον υπολογιστή (σίγουρα όλα ακούγονται πολύ οικεία!) για να αποφύγετε τις κλεφτές ματιές στην οθόνη, το σερφάρισμα στο Internet -που μοιάζει να μη τελειώνει ποτέ- και το σιγοψυθίρισμα των αγαπημένων σας στίχων.

4. Εφαρμόστε τη στρατηγική των 5 λεπτών. Απλά κάθε φορά που θα σκεφτείτε ότι θέλετε να σταματήσετε την εργασία σας για κάποιο λόγο, σκεπτείτε ότι θα το κάνετε σε 5 λεπτά. Το πιθανότερο είναι ότι σε λίγο θα το έχετε ξεχάσει, διαφορετικά δώστε ξανά αναβολή 5 λεπτών!

5. Κάντε τακτά διαλείμματα. Η αυτοσυγκέντρωση μειώνεται μετά από 1 ώρα, οπότε κάντε διάλειμμα 5 λεπτών ώστε να αναζωογονηθεί ο εγκέφαλος. Κατά το διάλειμμά σας, προσπαθήστε να κινείστε- η κίνηση αυξάνει τη ροή του οξυγόνου στον εγκέφαλο. Εάν εργαστείτε για 2 ώρες, τότε το διάλειμμα μπορεί να διαρκέσει 10 λεπτά. Καλή επιτυχία!

 

Τα συχνά διαγωνίσματα…κάνουν καλό στο μυαλό των μαθητών

Δεν θα αρέσει μάλλον στα παιδιά όταν θα το ακούσουν, αλλά μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα συμπέρανε ότι

οι μαθητές που υποβάλλονται σε τακτικά διαγωνίσματα, εμφανίζουν βελτιωμένη ικανότητα μνήμης και μάθησης,

μια ανακάλυψη που αναμένεται να αναζωπυρώσει την παλαιά διαμάχη σχετικά με την αποτελεσματικότητα των τεστ στο σχολείο.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η προετοιμασία για τα διαγωνίσματα ωφελεί τους μαθητές, βελτιώνοντας την μνήμη τους, καθώς επιτρέπει στον εγκέφαλό τους να βρίσκει πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να αποθηκεύει και στη συνέχεια να ανακαλεί πληροφορίες. Ο εγκέφαλος των παιδιών καταφέρνει να δημιουργεί…
ευκολομνημόνευτες νοητικές «λέξεις-κλειδιά» (αποκαλούνται επιστημονικά «μεσάζοντες»), που την κατάλληλη στιγμή «πυροδοτούν» τις σωστές μνήμες. Κάτι τέτοιο, κατά τους ερευνητές, δεν συμβαίνει όταν τα παιδιά απλώς διαβάζουν και δεν είναι υποχρεωμένα να περάσουν μέσα από τη «βάσανο» των τεστ.

Η μελέτη, υπό την δρα Κάθριν Ρόσον του τμήματος Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Κεντ Στέιτ του Οχάιο, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Science», σύμφωνα με τη βρετανική Telegraph και το Live Science, βρήκε ότι οι συχνές εξετάσεις, ειδικά όσες απαιτούν από τον μαθητή να θυμάται διάφορες πληροφορίες, αυξάνουν δραστικά την πιθανότητα ότι αυτός θα μπορεί πράγματι να συγκρατήσει στην μνήμη του αργότερα αυτές τις πληροφορίες.

Τα πειράματα που έκαναν οι ερευνητές, αφορούσαν ιδιαίτερα την εκμάθηση της αφρικανικής γλώσσας σουαχίλι από αγγλόφωνους μαθητές, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, εκ των οποίων η μια ομάδα απλώς διάβασε την μετάφραση των λέξεων, ενώ η άλλη έκανε και τα σχετικά γραπτά τεστ. Τα παιδιά που υποχρεώθηκαν να γράψουν διαγώνισμα, είχαν καλύτερες μνημονικές επιδόσεις -έως και τρεις φορές- σε σχέση με όσους μαθητές είχαν απλώς μελετήσει, επιβεβαιώνοντας ότι ο εγκέφαλος «κωδικοποιεί» καλύτερα τις πληροφορίες στη διάρκεια της προετοιμασίας για ένα τεστ, παρά κατά την απλή μελέτη.

Όπως είπαν οι Αμερικανοί ερευνητές, θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα τεστ μέσα στην τάξη, ενώ ακόμα και μόνοι τους οι μαθητές θα έπρεπε να βάζουν τεστ στον εαυτό τους για να προετοιμαστούν καλύτερα. Αυτό, δυστυχώς για τα παιδιά, σημαίνει ότι μάλλον πρέπει σιγά-σιγά να πάρουν από καλύτερο μάτι τα διαγωνίσματα!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements